Dziecko sięga już po zabawki – co dalej?

Dziecko sięga już po zabawki – co dalej?

Mniej więcej w 3-4 miesiącu życia dziecko zaczyna nabierać sprawności w poruszaniu swoimi palcami i stopniowo uczy się, jak należy je kontrolować. W tym okresie trzeba przyłożyć jak najwięcej uwagi do rozwijania się u malucha zdolności manualnych, bowiem jest to dla niego bardzo ważne w nabieraniu ogólnej samodzielności ruchowej. Nam może się wydawać, że sięgnięcie po jakikolwiek leżący w pobliżu przedmiot nie jest niczym trudnym, ale w rzeczywistości dla dziecka może to być spore wyzwanie. Aby podnieść rączką dany przedmiot potrzebna jest przede wszystkim odpowiednia koordynacja oczu oraz rączek, która jednak u takiego malucha nie jest jeszcze dobrze rozwinięta. Dopiero w pewnym momencie ruchy takie zaczynają stawać się coraz bardziej płynne, zaś dziecko przekonuje się, że dzięki swoim rączkom może swobodnie odkrywać cały otaczający go świat. Co więcej, dziecko za pomocą własnej wyobraźni może tworzyć w swojej głownie obraz trzymanego przez siebie przedmiotu nawet w chwili, kiedy na niego nie patrzy. W tym szczególnym okresie każdy rodzic powinien zadbać o to, aby dziecko mogło jak najlepiej rozwijać u siebie tego typu umiejętności. Z tego też powodu ważne jest wymyślenie odpowiednich zabaw które dostarczą maluchowi właściwych bodźców. Ciekawą propozycją jest śpiewanka-bujanka, należąca do najpopularniejszych zabaw z noworodkami. Można zająć w niej pozycję stojącą lub siedzącą, w zależności od naszej wygody. Trzymając dziecko przed sobą zacznijmy śpiewać mu swoją ulubioną piosenkę, równocześnie rytmicznie bujając się rytmicznie na boki. Daje to dziecku poczucie jednostajnego rytmu; jest to bardzo ważna cecha pozwalająca na wykształcenie u siebie pełnej koordynacji ruchowej. Inną odmianą tej zabawy jest położenie dziecka na pleckach i chwycenie jego rączki i nóżki. Następnie delikatnie uderzamy nimi o siebie w rytm piosenki; ważne jest, aby robić to po przekątnej, czyli prawa rączka-lewa nóżka i odwrotnie. Ćwiczenia takie rozwijają u dziecka przodomózgowie i znaczne pomagają w komunikacji między prawą a lewą półkulą mózgu.